zondag, juni 26, 2005

Major Rip Off

(blogdex): Ik erger mij er altijd groen en geel aan als reclamemakers bekende liedjes jatten om te gebruiken in hun commercial. Talloze welbewuste jatwerkjes heb ik in het verleden voorbij zien trekken. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het originele liedje niet past binnen de 20 seconden van het spotje, en dat het herschreven moet worden, maar dat er wel gewoon toestemming is gegeven en rechten worden betaald. Dat is prima wat mij betreft. Maar ik vrees dat het eerder zo is dat men geen toestemming krijgt of geen rechten wil betalen, en dat iemand dus de opdracht krijgt om het liedje na te doen, met hier een daar wat noten veranderd. Zie de commercial van Groningen. "Het moet vanaf de eerste noot vrolijk zijn, klinken als Someday van The Strokes", zullen de opdrachtgevers hebben geroepen. Niet alleen muziek wordt gejat zo blijkt.

Geen opmerkingen: